sol, sol stralande sol


Jag o zeek hade en helt underbar fredag hemma, o mycke fick vi gjort oxa! grejade i tradgarden med gronsakslandet i gassande sol, helt underbart. Sprayade pa mig solskyddsfaktor 45, valdigt bra har nere eftersom ozonskiktet e jatte tunt o solen e sa stark. Hann oxa med att tvatta, laga lunch at mig o Matt. De blev en nice o frash tonfisk sallad med sallad o raddiser fran varat egna gronsaksland, mumms!! Sedan blev de till att krata lite har o dar, dar de behovdes o sedan lasa lite bok. Sedan blev de en snabb dammsugning eftersom man har en lite sot hund som springer ut o in o drar med sig massa skit sa behovs de nastan varje dag...bla! =P
varan gronsakstradgard   zeek solar med matte  blekfis som SKA bli brun
Nu var de dax att borja med kvalls maten, vegetarisk hostpaj. Jatte mummsigt blev de ó ni som vill gora de har e receptet:

VEGETARISK HÖSTPAJ
5-6 personer

Till degen:
150g smör
3dl dinkelmjöl, fullkorn
2msk kallt vatten
Till fyllningen:
200g broccoli
100g svamp
1 stor morot
1 vitlöksklyfta
3-4 tomater
4 ägg
2dl mager grädde
3dl riven, lagrad ost
salt, peppar,basilika
Till såsen:
2dl crème fraîche 3msk lingonsylt

Gör så här:
Kör samman smör och dinkelmjöl, i en matbredare. Avsluta med vattnet.
Knåda ihop degen och lägg den kallt en stund och förbered fyllningen.
Förväll broccolin och dela den sedan i små bitar.
Skiva och stek svampen lätt.
Skala och riv moroten. Riv osten.
Klä en pajform med deg.
Lägg ett lager ost, därefter broccoli, svamp och morot. Avsluta med ost och skivad tomat.
Vispa samman ägg, grädde och riven ost. Pressa vitlöksklyftan, smaka av med salt peppar och basilika.
Slå blandningen varsamt i pajen.
Grädda mitt i ugnen i ca 200 grader under ca 1 timma.
Blanda såsen och serveras kyld tillsammans med pajen. (Jag gjorde dock inte sasen denna gang)

Bon appétit!

fredags middagen, very yummy med vegetarisk hostpaj!

O nu var de film dax, high school musical 2 var pa tv o den ville ju inte jag missa hihi eftersom 1:an var forra veckan sa kunde man ju fortsatta vila ogonen pa natt sa latt att se pa.

Den har sota bilden tog jag for nagra kvallar sedan nar Matt haft mycket pa jobbet, han bara somnade till med varan lilla zeek i famnen nar jag pratade med mamma o pappa...
min sotaste, basta matt o gulliga lilla zeek



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0